_jv';ﬂ

WIKINEWS

Free The free-content news source that you can write! Tuesday, May 17, 2005
Muslim leaders don't accept Croatian local elections: results accident.
"pressured" apology pending
The owner of the finger, who at this time
Islamic parties in Pakistan say the Official results of the local elections held remains nameless, lost his finger tip while
Newsweek apology is a transparant in Croatia yesterday are still pending, but working at an asphalt company back in
attempt to defuse Muslim anger. Qazi according to exit polls and preliminary December 2004. Police were able to trace
Hussain Ahmed, the head of an Islamic  results the currently ruling party, Croatian it after receiving information from Pat
party alliance told the BBC that Democratic Union (HDZ) has performed Hogue, who called a Wendy's hot-line.
Newsweek's clarification held no weight. poorly. Hogue worked as a cost estimator at an
"There have been reports by the prisoners asphalt company at the same time as the
who have been released from HDZ has a lead in nine of 21 counties, co-workers Pascencia and the man who
Guantanamo Bay of desecration of the and the second largest party, Social lost the portion of his little finger.
holy Koran, and different atrocities Democrat Party of Croatia (SDP) has a
perpetrated on them. Therefore, the clear lead in three out of four big cities,  The tipster was unaware, until after
clarification of Newsweek has no including Zagreb. Four years ago, HDZ  Ayala's arrest, of the connection between
meaning.". won 15 counties. Ivo Sanader, the current the Wendy's "finger-pointer" and her
Prime Minister of Croatia and the leader  husband Plascencia. Police believe the
Weather: of HDZ, said at 23:00 local time finger was given to Ayala's husband.
R - = yesterday: "HDZ is the winner of local They do not know how it was transported
LS elections. Our politics on state level was  or preserved during the five months until
approved." it turned up in the bowl] of chili. More
arrests are possible, according to police.
Milan Bandi¢, in front of the list of SDP,
Croatian Peasant Party (HSS) and Anna Ayala was arrested on April 21. She
Croatian Party of Pensioners (HSU) will  has been charged with one count of
be able to form a government in the attempted grand theft in connection with

Zagreb assembly on his own. Most of the the Wendy’s incident, and one count of
other places will probably see formation  grand theft in an unrelated mobile home

Infinity broadcasting, one of the largest of coalitions, since hardly anybody is sale.

radio companies in the U.S.A., announced recieving majority support. . .

its KYOU Radio, the world's first-ever . N %\V/I“Shm leatvivers don't accept
podcasting radio station, began Police find owner of Wendy's chili pressured' apology
broadcasting on Monday, May 16 at 9:00 finger
a.m., ET. The podcasts will also be

available on San Francisco's KYCY-AM

at 1550 AM.

Citizen "podcasting" goes mainstream

The new format allows any listener to
create a podcast and upload it to the
station. Infinity said that its "All Podcast"
format, "is going to give voice to your
vision." Infinity will try to sell advertising
on the programs, though they do not plan  On May 13, San Jose police announced ~ Newsweek magazine apologized to the

12th century Andalusian Qur'an

to pay the podcasters for their work. they identified the person whose finger tip victims of last week's deadly protests in
Anna Ayala claimed she found in a bowl  Afghanistan, which were sparked when a
Audio Wikinews is among other of Wendy's chili. Police say that Ayala's Newsweek report stated that U.S. officials
individually-produced content which will husband, James Plascencia, was a work defiled the Koran.
be featured on the station. associate of the man who five months ago
lost the finger tip in work related But Islamic parties in Pakistan say the

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org




Tuesday, May 17, 2005

Newsweek apology is a transparent
attempt to defuse Muslim anger. Qazi
Hussain Ahmad, the head of an Islamic
party alliance told the BBC that
Newsweek's clarification held no weight.
"There have been reports by the prisoners
who have been released from
Guantanamo Bay of desecration of the
holy Koran, and different atrocities
perpetrated on them. Therefore, the
clarification of Newsweek has no
meaning."

Reuters reported that Muslims said they
suspected that pressure from Washington
was behind the magazine's backing off.
On Monday, presidential spokesman
Scott McClellan had criticized
Newsweek's initial response to the
incident, saying it was "puzzling."

Newsweek did defend its reporting and
said its investigation is continuing into
allegations that the Koran had been
desecrated by U.S. personnel.

"Unfortunately relations are so bad at this
point that the perception will linger;" said
Ibrahim Hooper of the Council on
American-Islamic Relations. "Many
people won't believe it. They'll believe
the magazine was pressured into doing a
retraction." Hooper said.

"We will not be deceived by this,"
Sadullah Abu Aman, an Islamic cleric,
told Reuters in Afghanistan.

The magazine said it had made a mistake
in its May 9th report regarding the
accusations, which led to violent anti-
American protests in Afghanistan. Over
16 were killed, and more than 100 were
injured. While many officials supporting
the protests vowed for non-violence,
some in the streets threatened to start a
religious war against the United States.

Newsweek's Editor, Mark Whitaker, said
the magazine's error was reporting
confirmation by U.S. military
investigators that Guantanamo personnel
flushed the Koran down a toilet. The
source claimed to have read of the event
in an investigative report, but was later
unable to confirm that it was in the report

Wikinews

and not in another document.

Mr Whitaker told Reuters, "As to whether
anything like this happened, we just don't
know. We're not saying it absolutely
happened but we can't say that it
absolutely didn't happen either."

A Newsweek reporter said in a Reuters
interview that his information was from a
"knowlegeable government source".

Ethiopians vote amid opposition
charges of fraud

Millions of voters in Ethiopia are
choosing between a powerful government
which has close ties to the West but is
considered by some to be totalitarian, and
a coalition of little-known opposition
parties that has promised greater political
freedom and economic development. The
democratic ballot is only the third in the
country's history.

A small crowd of supporters
enthusiastically greeted Prime Minister
Meles Zenawi as he arrived at the polling
station in Adwa. The town of Adwa,
located about 25 kilometers east of the
ancient city of Axum, is also the prime
minister's birthplace.

Meles did not address the crowd. But he
told reporters he believes the national
elections represent an important
milestone in Ethiopia's quest to become a
full-fledged democratic state.

"I fought to make sure the Ethiopian
people have the right to make their
decisions," Meles said. "I am now
exercising it as an Ethiopian and I am
very proud of our achievement."

Meles is seeking his third five-year term
in office. His ruling party, the Ethiopian
People's Revolutionary Democratic Front
(EPRDF), has been in power for 14 years.
During that time, the party has not been

Page 2

challenged in this mostly poor,
subsistence farming region.

The party was the only one listed on the
ballot paper in Adwa.

The ruling party says none of the major
opposition parties bothered to register
and campaign for votes in this remote
area. But opposition leaders say electoral
officials, whom the opposition accuses of
being pro-government, would not allow
their parties to register or campaign in the
area.

The accusation is just one of numerous
complaints of irregularity the opposition
has lodged.

Hailu Shawel, the head of Ethiopia's
opposition Coalition for Unity and
Democracy, cast his vote in an opposition
stronghold south of the capital Addis
Ababa. Shawl says that in his opinion the
balloting has not been the model of
democracy that people had hoped for.

"I think disaster is looming. Everywhere
there is fraud being perpetrated,” said Mr.
Shawel. "The marker that they [the
voters] were given, it washes off even
without water. In other areas, they mark
ballot papers with EPDRF signs and
giving to people to put in the ballot
boxes. And the people are fighting back,
saying, 'No, we are not going to do that.
Give us the clean paper.' So, the whole
process is really jeopardized at the
moment."

The government denies that it has been
trying to prevent a fair vote, noting that
the opposition received unprecedented
access to state-owned media and were
given permission to stage mass
demonstrations ahead of the ballot.

For the first time, more than 300
international observers, including 150
from the European Union and 50 from
the U.S.-based Carter Center, are in
Ethiopia to monitor the elections. They
fanned out before dawn to visit some of
the 31,000 polling stations set up
throughout the country.

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org




Tuesday, May 17, 2005

The observers say they plan to investigate
reports of any irregularities, but most say
they have not seen any serious problems,
largely calling the polls honest and fair.
Final results are not expected until early
June.

In previous elections held in 1995 and
2000, the ruling EPRDF won by
overwhelming margins, giving the party a
solid majority in parliament.

About 25 million of Ethiopia's 71 million
people are registered to vote. The
elections are being closely watched in the
West as a key test of Ethiopia's
commitment to democracy and being a
stabilizing force in the volatile Horn of
Africa region.

This article originally appeared on the website of The Voice of America,
the official broadcasting service of the United States government, but
has been modified by Wikinews editors. All text, audio and video
material produced by the Voice of America is in the public domain and
can be used by anyone for any purpose.

MPAA sues six BitTorrent sites linking
to TV shows

The Motion Picture Association of
America (MPAA) is suing six websites
for hosting BitTorrent links to TV
programs.

The MPAA is a movie industry trade
group representing most U.S. studios.
The MPAA claims that these sites allow
users of BitTorrent software to find and
download illegal copies of various TV
programmes.

Five of the sites sued are registered in the
U.S., and the sixth site is registered in
Spain. The sites sued are Shuntv.net,
Zonatracker.com, Btefnet.net, Scifi-
classics.net, Cddvdheaven.co.uk, and
Bragginrights.biz

According to research by Envisional,
recent surveys report downloads of TV
programmes are up by 150% in a year.
Most of the downloads, 70%, used
BitTorrent sites. With smaller size than
movies and broadband access, popular
shows often appear within hours of airing

Wikinews

onTV.

The MPAA has filed over 100 lawsuits
since December against operators of
BitTorrent sites. The MPAA has also
sued individuals, but has not reported
how many.

CEO of the MPAA, Dan Glickman told
the BBC "Since we began shutting these
sites down, the time that it takes to
download a file on BitTorrent has
increased exponentially which means the
experience of downloading copyrighted
films and TV shows is not what it used to
be. We intend to make it even worse.
Protecting the television industry is
essential."

Kahne takes Checkered Flag at
Richmond

Kasey Kahne rode into victory early
Sunday morning at Richmond
International Raceway in the state of
Virginia, USA, in his first Nascar Nextel
Cup victory. Kahne, who drives a Dodge,
and is sponsored by the same company,
won automaker competitor Chevrolet's
sponsored race.

The 25-year old from Huntersville, North
Carolina had previously gained the pole
position for Saturday's night race on
Friday. Early in the race, second-place
finisher Tony Stewart took lead from
Kahne, continuing on to lead over 100
cumulative laps in the race. At lap 234 of
400, Stewart spun out coming out of a
turn, which resulted in Kahne regaining
the lead. After two more lead changes
between the two, Kahne led the last 7 laps
to take the checkered flag.

Points leader Jimmy Johnson crashed his
car early into the race, taking a last-place
finish. He continues to lead the cup series
in points.

Wikipedia Current Events

-The National Assembly of Kuwait
legalizes women's suffrage, allowing all
women ages 21 and older, subject to
Islamic law, to vote in elections in
Kuwait in 2007.

-Uzbek troops kill over 400 people in

Page 3

Andijan during protests in eastern
Uzbekistan over the trials of 23 accused
Islamic extremists. President Islam
Karimov defends the act.

-In Taiwan, political parties supporting
new amendments to the Constitution of
the Republic of China win with 249 of
300 seats in the National Assembly
election.

Today in History provided by
Wikipedia:

1792 - The New York Stock Exchange
was formed.

1846 - Adolphe Sax patented the
saxophone.

1902 - The Antikythera mechanism, the
oldest known surviving geared
mechanism, was discovered in a
shipwreck off the Greek island of
Antikythera.

1943 - World War II: RAF Dam Busters
successfully deployed bouncing bombs in
Operation Chastise.

1995 - After 18 years as Mayor of Paris,
Jacques Chirac was inaugurated as
President of the French Republic.

Today's fact provided by Wikipedia:
Jean Kambanda, prime minister of
Rwanda during the 1994 Rwandan
Genocide, was the first and only head of
government to plead guilty to genocide.

About Wikinews:

We are a group of volunteers whose
mission is to create a diverse community
where citizens from around the globe
(including you) can collaborate to report
the news on a wide variety of current
events.If you would like to write, publish
or edit articles, visit www.wikinews.org

All stories on Wikinews are in the public
domain. By making our content
perpetually available for free
redistribution and use, we hope to
contribute to a global digital commons.
Wikinews also aims to write stories from
a neutral point of view.

About Wikinews Print Edition:
For more information about Wikinews

Print Edition visit:
http://en.wikinews.org/wiki/Wikinews:Print_edition

If you would like to write, publish or edit articles, visit www.wikinews.org




